Saturday, October 17, 2009

Typisk expatriate lördag

Det har varit en tuff dag i dag.

0630: Jag gick upp vid halv sju och hjälpte Mattias att komma upp och iväg till basket-turneringen på Northbridge.

0830: Jag och Boel åkte iväg själva vid halv nio för att se på matcherna. Mattias lag, ISPP Falcons vann båda sina matcher mot NISC (Northbridge Intl School Cambodia) och Logos International School. Vid första matchen träffar vi indiern Seths familj. Hela klanen är där. Vi känner dem sedan vi kom till Kambodja. Jag snackar med James vars son är klasskompis med Mattias som också spelar. Växlar några ord med andra föräldrar också. Hälsar på ISPP-rektorn Barry, och på NISCs Elementary rektor John. Vi hade tänkt gå ut och äta, men nu går det inte på onsdag som John och Lois föreslagit eftersom jag åker till Thailand i morgon. Vi siktar på mitten av novmeber istället.

1030: Boel åkte mellan matcherna för att hjälpa en annan familj att intervjua en ny hemhjälp.

1230: Mattias och jag kom hem vid halv ett. Han var väldigt nöjd och han har gjort sin pappa stolt också. Han spelade riktigt bra och nästan felfritt i sista matchen.

1300: Jag och Boel åt lunch med en gammal kollega till mig på Comme de La Maison.

1430: Vi såg på teater på skolan. Mattias var ljud- och ljusansvarig.

1700: Föreställningen var bra men lång. Helt elevarrangerad: manus, musik och scenografi. Kul! I pausen träffade man massor med bekanta igen. Mycket privatsnack, lite jobbsnack. Hemma igen.

1845: Linn kör ut oss ur hemmet. Hon har middag med kompisar i kväll. Vi hämtar upp en annan gammal kollega på besök och äter middag på Tamarind. Boels kollegor har fest på andra våningen så vi sätter oss nere vid entrén. Det kan bli för mycket jobb. Vi hälsar på några av dem när de passerar oss. Efterrätten intar vi på Garden Center Café som är stadens bästa sticky rice med mango.

2200: Hemma. I morgon bitti åker jag till Chiang Mai. Packar. Barnen är borta. Linn är på stan med kompisarna och Mattias sover över hos Mark.

2340: Jag skriver detta och är trött och nöjd efter en ovanligt hektisk lördag.

Det är sådana här dagar man känner att Phnom Penh är litet. Hela lördagen har varit som ett cocktailparty med möten med vänner och ytligt bekanta i en strid ström. Fast utan snittar och paraplydrinkar. Godnatt!

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.