Sunday, March 8, 2009

Finanskrisbris, men kuling väntas framöver

Trots alla problem det här landet har, så slås jag ändå av den snabba utvecklingen. När jag kom hit för snart tre år sedan var de flesta smågatorna i innerstaden fortfarande obelagda. De var snarare gropiga, leriga, dammiga breda kostigar. Nu är de släta, belagda med betong och när man kör bil så slipper man kryssa mellan groparna eller om man kör motorcykel, sätta ner foten i djupt vatten när man fått stopp. Längs flera gator grävs nya dagvattenledningar ned med större kapacitet inför regnperioden. I det lilla utvecklas det Kambodja vi ser i Phnom Penh på ett väldigt synligt och starkt sätt. Staden lever numera även efter tio på kvällen. Neonljusen lyser på alla större gator och folk rör sig ute, där det för tre år sedan var tomt och mörkt. Det fanns tre splitternya bankomater i staden i 2006. Nu finns de i varje gathörn.

Men finanskrisen är på väg hit också. Bilpriserna har rasat. Kapitalvaror går på rea. Bankerna planerar för åtstramningar. Mikrokreditinstituten, som är att betrakta nästan som våra gamla sparbanker för småfolket, saknar kapital att låna ut, eftersom deras kreditgivare i utlandet i sin tur inte kan låna ut pengar till dem.

Det svenska biståndet har rasat med den svenska kronan. Våra Partners vädjar om extrastöd eftersom deras budgetar har räknat på en kronkurs på sju kronor för en dollar och nu är det uppe i över 9kronor. Planerade aktiviteter kan därför komma att ställas in. Men jag kan inte hjälpa dem. Själv vänder jag på varje krona i våra interna budgetar. Vi har ju många utgifter i dollar, eftersom Kambodja är en dollarekonomi.

Det kommer att dröja några månader till innan krisen slår till på riktigt även här. Ännu så länge byggs det på redan påbörjade projekt, men frågan är hur många nya som kommer att byggas. "For Rent"-skyltarna hänger tätare och tätare i Phnom Penh och i vissa områden har hyran gått ner från 3000 dollar(!) till hälften.

Många av dem som ändå väljer att bygga har haft inkomster förtjänade i en legal gråzon. Dessa pengar kan inte sättas in på en bank utan besvärliga frågor. Istället tvättar man dem genom att spekulationsbygga lyxbostäder och kontor. Byggentreprenörerna betalas kontant. Sedan får det stå tomt tills konjunkturen vänder.

Det finns en del som menar att Kambodja kan komma att klara sig lindrigt undan finanskrisen. Landet är ju inte en del av det internationella finansiella systemet som många andra länder. Regeringens finansiella institutioner har också relativt höga krav på säkerheter, så det bör inte vara någon större risk för dem i alla fall. Men i den här världen kan man aldrig veta.

Med risk att spä på alla fördomar om livet i utlandet så kan jag tala om att i kväll skall jag gå på cocktailparty för att fira internationella kvinnodagen. Jag undrar vad man skall ha på sig..?

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.