Wednesday, March 4, 2009

Nya turer kring ASEAN

Nu har plötsligt Kambodjas utrikesminister sagt att man inte alls vägrade prata med mänskliga rättighetsaktivister på ASEAN-mötet. Det var snarare så att den aktuella aktivisten inte fick komma in på mötet för denne var inte ackrediterad.

Ännu märkligare är att personen i fråga och hans organisation är helt okänd i Kambodja. Det verkar som den grupp, Alternative ASEAN Network, som arrangerat forumet för ASEAN-ledarna har hoppat över de etablerade och internationellt kända organisationerna. Cambodian Volunteers for Civil Society har inte ens en egen hemsida och representanten var inte ens högsta chefen. (Men jag har faktiskt träffat personen i fråga då han jobbade på en annat ställe).

Det här luktar spinn lång väg, men frågan är vem som är skyldig till vad? Vem drar vinstlotten på den här röran? Tyvärr tror jag det Alternativa ASEAN nätverket skadat Kambodjas civilsamhälle. Men det är så typiskt för politiken i den här delen av världen. Det är oförutsägbart och ofta helt omöjligt att förstå.

I alla fall så har nu de mera kända kambodjanska organisationerna uttalat sig om ASEANS mänskliga rättighetsarbete. De välkomnar utvecklingen, men menar att ASEAN fortfarande har svårt att verka för bättre skydd för mänskliga rättigheter. Framförallt menar de att det ASEAN-organ för MR-frågor som är på väg att etableras kommer att gå i sina regimers ledband, eftersom delegaterna kommer att utses av dessa regeringar.

Jag är stolt över att Kambodja har så bra organisationer som inte klantar till sig som det Alternativa ASEAN-nätverket. De är klara och tydliga och öppna med sitt budskap. Jag hoppas Kambodjas regering tycker det också och börjar jobba bättre med dem.

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.