Saturday, February 28, 2009

Mänskliga rättigheter på ASEAN-mötet

ASEAN har haft möte i en vecka i Hua Hin i Thailand. Det gick rätt så smidigt för det tio länderna i ASEAN att diskutera det mesta mellan himmel och jord.

Men plötsligt brände det till. På slutet skulle man ha en diskussion kring mänskliga rättigheter, där även civilsamhällets mänskliga rättighetsaktivister skulle delta. ASEAN försöker trots stora interna motsättningar sjösätta någon slags förbättringsagenda på området. Sydostasien är idag nämligen världens svarta hål på området.

Då vägrade plötsligt Burmas och Kambodjas premiärministrar att sitta i samma rum och diskutera frågan. Civilsamhällets representanter fick till slut lämna rummet för att man skulle kunna fortsätta mötet.

Vi kan anta de övriga åtta medlemmerna av ASEAN var måttligt glada över denna protest. Den pekar ut hela regionen som ett problemområde, och ger de många kritikerna rätt som menar att ASEAN som grupp inte arbetar med frågan tillräckligt starkt.

Burma är ett erkänt problem för hela regionen och internt inom ASEAN finns det mycket kritik mot Burmas politiska ledare. Att Kambodja delar sida med Burma är oroväckande, men visar också vilket tryck Kambodjas ledning faktiskt känner just nu och den oförmåga den politiska ledningen har att hantera frågan.

I Singapore-baserade AsiaNews Channel säger en kvinna som företräder en regional mänskliga rättighetsorganisation följande:
"Om de inte ens klarar av att mötas för att diskutera mänskliga rättigheter här, så är det ett tecken på hur de behandlar befolkningen i sina hemländer."

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.