Monday, January 26, 2009

Säsong för rostade gräshoppor

Igår kom jag till Battambang för jag vet inte vilken gång i ordningen. På vägen noterade jag vid en rastplats att man sålde rostade gräshoppor per hekto, komplett med chilli och basilika. Sedan satt alla på bussen och smaskade i sig med ljudliga smackanden. Schysst snack food får man väl säga.

Battambang är alltid mysigt. De har nyligen anlagt en fin park vid floden. På andra sidan floden står kolonialhusen intakta, med något nedkörda blekgula toner. Om några år kommer här säkert att ligga en rad chica kaféer och små hotell. Det vill säga om inte finanskrisen tar död på investeringsviljan och turismen.

På kvällarna och (säkert också på morgnarna) motionerar hundratals khmerer i parken till musik. Någon släpar med sig en bergsprängare, eller till och med ett riktigt PA som går på bilbatterier. Sedan betalar motionärerna denna någon 1000 riel (2 kronor) och så får man ett workoutpass med 100 andra i skymningen. Det är rätt trevligt - en folkfest varje kväll då man kan släppa världens vedermödor för denna dag.

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.