Monday, November 15, 2010

Solnedgång i Colombo och en glad nyhet

(Observera att jag lagt in två blogginlägg idag, detta är det andra.)
Mitt finger vandrade på världskartan och fastnade på Colombo. Huvudstaden i det som då hette Ceylon, men som kanske just i det ögonblick som fingret stannade bytte namn till Sri Lanka. Jag var kanske tio år. På teve gick varje fredagkväll deckaren Columbo och jag hade svårt att skilja de två åt.

Så idag kom jag hit. Colombo är en ganska stökig stad med 3 miljoner invånare, som saknar omedelbara attraktioner. Men de som varit här ett längre tag säger att det är helt okej. Jag promenerade längs Galle Road som var extra dammig eftersom presidenten vill att gatan skall upprustas. Jag gick också ner till havet vid Bambalapitya järnvägsstation och fick se solen sjunka under horisonten i väster i Indiska oceanen. Det var ganska magiskt att se. Som en krydda passerade överfulla tåg med pendlare som hängde utanför. Det kändes precis så exotiskt som jag trodde den där gången då fingret fastnade vid Colombo. Det var som att vara med i en dokumentärfilm från National Geographic.

På BBC följs en intervju av nyss frisläppta Aung Sun Suu Kuyi, av ett reportage om Sarah Palin´s medverkan i en realityshow. Världen är bra konstig, eller i alla fall konstigare än vad jag en gång trodde då jag såg världskartan.
Men jag är helt fascinerad, och fantastiskt glad, av hur självklart Aung Sun Suu Kuyi fyller sin roll trots tjugo år i husarrest. BBCs seniorkorrespondent John Simpson påpekar hur modest och stark hon verkar. Det framkommer också att hon inte vet hur en mobiltelefon fungerar eller har erfarenhet av Internet, oundvikliga moderna verktyg för politisk påverkan. Men hon sitter där ändå, ganska späd i sin gestalt, men med enorm pondus i sitt uttryck och tal. Hon får Burmas militärer att se ut som illa designade trädgårdstomtar i betong. Läs gärna hennes bok Freedom From Fear.

I morgon natt åker jag hem. Jag skall vara med på en liten workshop på morgonen för att lära om hur civilsamhället i Sri Lanka arbetar med internationella handelsvillkor och på eftermiddagen skall jag köpa lite julklappar. Det känns avlägset med jul när svetten lackar. Men om något är säkert så är det att julen kommer som planerat varje år i december.

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.