Friday, August 27, 2010

Vilken lista har jag hamnat på?

Häromdagen fick jag en formell inbjudan till en morgonkonversation på Raffles Le Royal på morgonen den 4 september. Med premiärministern! Jag har blivit inbjuden som en av 40 lokala "ledare" att diskutera samarbetet mellan Kambodia och Australien(!) i något som kallas 2010 Asialink Conversations. Premiärministern skall hålla inledningstalet.
Jag vet ju inte riktigt om det där är min typ av forum, men så tänkte jag det kunde jag vara kul att få sätta på sig mörka kostymen, fina slipsen och mina handgjorda skor och lyssna på vad PM Hun Sen har att säga. Normalt så brukar han hålla långa tal med massor av utvikningar så det blir nog inte så mycket konversation ändå i slutändan. Men jag undrar på vilken lista jag hamnat egentligen? Det känns som någon slags lokal Bilderberggrupp. Men det lockar att få veta mer om Australiens roll i regionen. De är väldigt synliga i hela Sydoastasien både med affärsintressen och bistånd, och har enorma påverkansmöjligheter.

Jag kommer att behöva ett gott sittfläsk nästa vecka. EU-kommissionen skall hålla ett två-dagars möte med ledande experter inom Mänskliga Rättigheter och jag har anmält mig. Och på fredag har jag ett par timmars presentation på UNDP. Jag blev intervjuad av en utvärderare från Italien för några veckor sedan. UNDP tycker tydligen de behöver lägga om sin strategi och de har nog en poäng i detta.

Vissa veckor är sådana här. Man lyssnar och lyssnar och kanske pratar lite och så minglar man i kaffepausen och när det blir lite ointressant smiter man ut och skickar mejl. Men blir det för mycket är det viktigt att åka ut i fält. Det är när jag träffar människor där ute i verkligheten som jag känner att jag gör nytta.

Nu är det helg. I morgon kväll blir det middag hos bekanta, men annars tar jag det nog piano. På söndagar spelar jag också innebandy med svenska vänner. Det är skönt med helg hursomhelst.

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.