Wednesday, August 25, 2010

Hallandsåsen halvfärdig - nu är bara resten kvar. Kosta vad det kosta vill.

Läser i svenska nyheter att Hallandsåsens ena tunnelrör är färdigborrat. Jag tycker envisheten är beundransvärd. Det är ett tufft arbete att borra tunnel, och Hallandsåsen är en av de mest utmanande. En gång i tiden, då jag var ingenjör, gjorde jag en del mätningsppdrag i olika tunnlar och jag lärde mig att tunnelborrare var ett speciellt släkte. Det var blött och kallt och inte ofarligt, men jag gillade tunneluppdragen - man blev en invigd i en hemlig underjordisk värld. Inte vet jag om tunneln är lönsam, men jag kan ofta känna att vissa projekt måste göras, kosta vad det kosta vill. Att ge upp vore som att ge upp sin själ.

Svenska tidningar fylls nu med valfläsk. Jag vet inte om det spelar någon större roll, för jag tror vi har större problem än låga studiebidrag och potentiella burkabärare i skolan. Svensk politik känns andefattig och visionslös. I retoriken är de billiga utspelen vanligare än förändringsförslag som pekar mot en bättre framtid. Alltför många politiker flörtar med de främlingsfientliga och det verkar som xenofobin blir alltmer normaliserad. Så här några veckor innan valet är det givetvis löftestider, men under ytan har också en annan obehaglig strömning blivit väldigt tydligt.

Idag jagar man de som avviker från den föreställda normen. Skolelever skall tuktas, invandrare anpassas, bidragstagare jagas, sjuka tvingas i arbete, flyktingbarn sparkas ut. Jag undrar ofta: var det verkligen så man byggde välfärden? Genom misstro och misstänkliggöranden - genom att betrakta alla som potentiella polisärenden?

För (sd) och systerpartier i Europa är den slutgiltiga lösningen på alla problem förknippad med invandrarna. Hela Västvärlden verkar ha blivit inkrökt och intolerant. Det är så skilt från den värld jag lever i; mitt i misären finns massor av framtidstro och hopp. Ingen skyller här på muslimerna eller på kvinnor som kämpar för lika rättigheter.
Det finns många som tror att ett stopp på invandringen är lösningen på många problem, inte minst de ekonomiska. Själv tror jag det är en ekonomisk katastrof. Det finns faktiskt ett land som kan tjäna som avskräckande exempel och det är Japan.

Japan har gått ekonomisk kräftgång i snart två decennier. Samtidigt har man en åldrande befolkning och allt färre arbetar som drar in pengar till statskassan. Landet tar i princip inte emot några invandrare alls. Man håller så hårt på sin kultur att det är ett uppenbart hinder för social och ekonomisk utveckling.

Ett intressant exempel är Japans försök att få in mera sjuksköterskor i vården eftersom antalet gamla är så stort, och det finns inte tillräckligt med japanska sjuksköterskor. 2007 började man bjuda in filippinska och indonesiska sjuksköterskor att jobba i sjukvården. De fick tre år på sig att lära sig japanska, både vårdvokabulär och språket i allmänhet. För att få stanna längre än så var de tvungna att göra ett språktest.
När nu första omgången med 254 sköterskor gjort testet visade det sig att endadst tre(!) klarade det. 251 sjuksköterskor får skickas hem igen. Till på köpet har de behandlats nedlåtande av japansk sjukvårdspersonal som betraktat dem som andra rangens människor. Samtidigt, i olika undersökningar har det visat sig att 90 procent av vårdtagarna är nöjda med sina sköterskor. (Och det är ju precis som här: 90 procent av svenskarna tycker att de flesta invandrare de känner är helt okej.)
Det har också visat sig att språktestet visat sig vara så svårt att många japaner också skulle misslyckas med det. Hela försöket med de utländska sjuksköterskorna har nu dragit ett löjets skimmer över sig.

Jag tror aldrig Sverige skulle klarat sig så bra genom 70- och 90-talets krisår utan vår kraftiga invandring. Sverige har i absoluta tal aldrig varit så rikt som idag - det ser man i vilket snabbköp eller hem-elektronikbutik som helst. Dagens (och gårdagens) mest framgångsrika länder är också utpräglat multikulturella. Vi glömmer också lätt att Japans tekniska och ekonomiska framgångar började när man öppnade sig för omvärlden vid Meiji-restorationen i mitten på 1800-talet. Det finns alltså inget som talar för att man skall isolera sig, eller införa några restriktioner på kulturell eller religiös grund.

Jag är lite orolig för Sverige. Vi är i mycket en konsensuskultur till skillnad från andra europeiska länder. Det finns etnologer som kallat Sverige för Europas Japan.
Men jag tycker nog vi skall titta på det moderna Japan med ett kritiskt öga. Japan visar tydligt hur ett framgångsrikt land och samhällssystem kan stagnera när det klamrar sig fast vid sin kultur och xenofobi.

Sedan förstår jag inte heller varför vi skall ge upp vårt välkomnande välfärdssamhälle - det är ju åtminstone ett tunnelrör till kvar att borra. Det får lov att kosta för vi vill väl att människor i vår omgivning skall ha ett bra liv - eller har jag fel i det?

2 comments:

  1. Delar din beundran för borrarnas envishet. Dessutom ser jag fram emot att få åka tåg igenom tunneln år 2015. JA - kosta vad det kosta vill... men vi må dra lärdom av det hela.

    Professor Richard Florida konstaterar att det finns en korrelation mellan ekonomiskt framgångsrika städer och graden av tolerans och kreativa inslag i samhället. Ett likriktat samhälle kan väl aldrig vara ett ideal att eftersträva?

    I Sverige är idag närmare 18% av befolkningen födda utomlands eller har föräldrar som båda är födda utomlands. Vår historia har präglats av både in- och utvandring och kommit att sätta sina spår i tradition, kultur och värderingar. Jag har svårt att tro, och hoppas verkligen att Sverige och svenskarna är så intoleranta som (SD) och mediabilden emellanåt gör gällande.

    I det "slutna" Japan så är mindre än 2% av utländsk härkomst.

    Hälsningar från Mathias Rantanen (som tillhör 18%-gruppen)

    ReplyDelete
  2. Ett ord i rättan tid! Efter alla mina år tillsammans med människor som gjort långa resor både fysiskt och psykiskt är jag fylld av beundran och förundran över människors styrka att komma igen trots myndigheters försök att försvåra. Apropå språktest förvånas jag också över att svenska politiker utgår från att de med glans skulle klara ett språktest i svenska. Efter vad jag hör och läser är jag inte alls säker på den saken!
    Tack för beskrivningen av Japan. Det behövs mycket hard facts av det slaget i mötet med (SD). Tack också för dina bloggar! Jag läser allt! Kram Gunlög

    ReplyDelete

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.