Monday, February 15, 2010

Kinesiskt nyår!

I hela Öst- och Sydostasien firas det kinesiska nyåret i veckan. Här i Kambodja missar man inte gäran ett tillfälle till fest - man behöver inte vara jättekinesisk för att laga lite extra god mat och skicka SMS med Gong Xi Fa Chai till varandra.

Kambodjaner är annars ju lite priviligierade när det gäller nyårsfirande. De firar nyår tre gånger per år: "vårt" nyår den 31 december, kinesiska nyåret i början på februari och det kambodjanska nyåret i mitten på april.

Phnom Penh var helt tomt på söndagen. Nu gjorde det inte så mycket eftersom jag skulle på arbetsresa till Battambang vid tvåtiden. Men det var nog första gången jag sett Ryska marknaden stängd mitt på dagen. Så det blev inga nya lampskärmar till uteplatsen och ingen enkel digitalkamera till Mattias.

Battambang är sig annars likt. Varje gång har det något lite nytt. Jag tycker det är vacker stad, även om besöket denna gång gav mig lite dåliga vibrationer kring samhällsutvecklingen.(Jag kommer att rapportera uppdraget i min andra blogg wwww.utvecklingiarbete.blogspot.com.)

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.