Wednesday, May 13, 2009

Kungen fyller år. Grattis!

Kambodjas kung Sihamoni blev kung 2004. Han efterträde sin far Kung Sihanouk (som under tre decennier var prins, för det var bara som prins han kunde blanda sig i politiken).

När Sihanouk abdikerade gav antagligen rådet till sin son att hålla sig undan från politiken. Det har kung Sihamoni gjort till skillnad från några av sina bröder. Men egentligen var det nog så att Sihanouk gjorde honom till kung därför att han noterat Sihamoni var ointresserad av politisk makt.

När man ser kungen rör sig på teve ger han ett väldigt sympatiskt intryck. Han håller sig förvisso till protokollet och människor knäböjer och tittar inte upp på honom, men hans sätt att närma sig fattiga människor och lyssna på dem skiljer sig oerhört från när andra maktmänniskor i det här landet (och hans mycket stelare kollega i Thailand) gör samma sak.

När man ser kambodjanska röda korset (vilket visas på teve mycket mer än kungen) med premiärministerns fru Bun Rany i spetsen ge gåvor till de fattiga känns det nästan obehagligt. Men Sihamoni lyssnar och ler vänligt, ibland håller han med värme om den han pratar med, han viskar något i örat och båda ler eller skrattar. Det är uppenbart att han är väldigt lugn och trygg i sin roll.

Sihamoni blir imorgon 56 år. Under Röda Khmererna bodde han med pappa Sihanouk och mamma Monique i husarrest i Phnom Penh. När han blev kung, med viss motvilja, levde han i Paris i en liten lägenhet. Han har levt för konsten och utgör antagligen en inte oansenlig andel av Kambodjas finkulturella kapital. Han har dansat balett och har studerat konst på hög nivå. Han var under 80-talet ledare för flera olika kulturinstitutioner. Han har också varit Kambodjas representant i FN 1992-1993 så han är inte helt grön inom politiken.

När man frågar kambodjaner om hans familjeförhållanden fnissar de lite. Inte ovänligt, snarare med viss respekt, men kanske lite generat. Det ryktas att kungen lever med en annan man vilket inte nödvändigtvis behöver vara stigmatiserande i den här delen av världen, men det är allt lite märkvärdigt.

Hur som helst, jag blir glad när jag ser kungen på teve för han skiljer så starkt från andra människor med makt och inflytande i Kambodja. Jag hoppas hans sätt att vara kan smitta av sig.

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.