Wednesday, January 7, 2009

Nytt år! Ny blogg!

Då har jag åter öppnat min blogg Destination PNH. Det tog längre tid än väntat. Hösten var full av arbete.

Skälet till att jag stängde ner den var att jag råkade direktlänka till en DN artikel om bistånd och plötsligt fann jag min egen blogg i tidningen genom bloggsökmotorn Twingly.
Eftersom jag valt att skriva rätt så fritt kändes det som att jag behövde tänka igenom min redaktionella idé lite nogrannare för att känna mig trygg i det jag skrivit för en större publik. Jag vill ju trots allt kunna tåla direktlänkar genom exemplevis DN.
Inte minst handlar det också om ett ansvar för det arbete jag har som ibland är politiskt känsligt - vad jag tycker spontant om exempelvis Kambodjas regim när jag är upprörd vill jag inte ha spritt till andra platser på nätet.

Just i skrivande stund läser jag också om Lennart Eriksson, bloggare som arbetet på Migrationsverket som skrivit starkt Israelvänligt mitt i den pågående konflikten i Gaza. Han blev omplacerad av arbetsgivaren. När fallet gick till Tingsrätten fick han domstolen på sin sida och fick jobbet tillbaka och tilldömdes ett skadestånd. Migrationsverket vill dock bli av med honom och har erbjudit 32 månadslöner för att han skall gå. Migrationsverket menar att han bland annat inte kan avgöra asylärenden från Mellanöstern på ett trovärdigt vis med sin syn på konflikten i Israel och Palestina.

Frågan är knivig. Vi har yttrandefrihet i Sverige som man inte skall tafsa på. Men frihet betyder också att man har ett ansvar. Personligen tror jag att man i all opinionsbildning måste vara beredd att väga olika intressen mot varandra, och ibland måste man låta andra företräda sina åsikter. Speciellt om man har ett ledningsansvar i en politiskt styrd organisation som Migrationsverket.
Troligen är förståelsen för detta en mera grundläggande förutsättning för fungerande demokrati än absolut yttrandfrihet. Yttrandefrihet är en fundamental rättighet, men ger i sig själv ingen demokrati. Demokratin blir snarare levande i det förtroende som finns mellan medborgarna och mellan medborgare, myndigheter och beslutsfattare.

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.