Friday, September 24, 2010

Plottten tätnar

Ibland blir man konfunderad och jag kan nog ha misstagit mig i min blogg för någon vecka sedan om den senaste textilarbetarstrejken. Kanske var jag felinformerad? Eller så har utvecklingen slirat iväg.
Nu har fabriksägarna gått till aktion mot de som anses leda strejken. Dessa har blivit suspenderade och kan bli dragna inför domstol. Många människorättsorganisationer världen över har med rätta reagerat mot detta.
Fortfarande kan man fundera över varför Socialministeriet var så snabba med att föreslå diskussioner, och varför det fack som normalt anses som mest oberoende och tufft, håller tyst och inte uttrycker solidaritet med sina fackliga kollegor. Det var de ju dessa som var tuffast och mest synliga i löneförhandlingarna tidigare i år. Det är väldigt märkligt. När stridsdimman lagt sig kanske jag kan få reda på lite mer.
Om politiken i det här landet kräver extraordinär tolkningsförmåga, så är fackförenings- och organisationspolitik bara marginellt mindre komplicerad.

No comments:

Post a Comment

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.