Wednesday, August 4, 2010

Bloggstart igen!

Det är dags att göra ett nytt försök att komma igång med min blogg. Jag tänkte att lite ny personlig design skulle göra det lite mera inspirerande att blogga. Nu är jag ju lite av datornörd, men det där med webb- och bloggdesign har jag aldrig lyckats lära mig. Jag blev väldigt glad när Blogger skapat helt nya mallar och designverktyg.

Jag ville byta bakgrundsbilden på min valda mall och chansade runt lite utan att lyckas. Bilden bara försvann.
Då hittade jag något som hette "CSS-snippets". På ett annat ställe hittade jag en instruktion hur man kunde använd använda CSS för att byta bakgrund. Jag lyckades hitta en snippet som bytte bakgrundsbild, laddade upp min bild i Photobucket och så editerade jag lite i CSS-koden, lade in länken från photobucket, och simsalabim så var bilden där.

Lite mera plockande med textfärger blev det sedan, men jag lyckades aldrig få in någon personlig presentation av mig själv. Men den kommer snart. För nya läsare som kanske hittar hit så kan jag presentera mig så här:

Mitt namn är Jens Rosbäck. Jag är en knappt medelålders man som arbetar och bor i Kambodja. Just nu väntar ett år i relativ ensamhet eftersom resten av familjen flyttar hem efter fyra år i Phnom Penh.
Själv är jag kvar eftersom jag gillar mitt jobb och har ett uppdrag som är ytterst meningsfullt. Uppriktigt sagt mår jag kanske också bäst av att vara här ute i världen, i alla fall just nu. Jag älskar Sverige, men det känns ofta lite ödsligt. Vi får se hur det blir nu när familjen flyttar hem, men det finns också möjligheter med att få leva särboliv ett tag framöver.. Men jag kommer att sakna att få stå vid sidlinjen när mina tonåringar skall återevröra Sverige.

Häng med på min bloggnystart. Jag kommer att blanda åsikter om det jag upplever här i Kambodja, det jag upplever av Sverige genom svenska media på internet och så blir det säkert en och annan text om biståndets villkor. Det kan kännas rätt så frustrerande när exempelvis vår biståndsminister Gunilla Carlsson leker utspelspolitiker utan att tänka på konsekvenserna.

Så här på avstånd har jag insett att Sverige är världens mest extrema och utopiska samhälle. Det är ett samhällsbygge jag härifrån, ett av världens fattigaste länder, upplever behandlas ytterst styvmoderligt av både ansvariga och medborgare. Vi borde vara mer rädda om vad vi har och vårda de värden som skapat det goda samhälle vi har.

2 comments:

  1. Bra att du sätter igång bloggen igen! Alla röster ska höras på internet.Du sitter dessutom i en unik position där borta i Asien. Ur ditt synfält så förstår jag att Sverige och våra problem ser helt annorlunda ut för dig. Tänker ofta på ett uttryck som används av div. politiker :fattigpensionär! En lögn från början till slut.Jag tillhör denna grupp efter många års arbete inom vården på 70 prosentscheman men jag har det relativt bra. Nå,ingen bil förstås men den sa jag nej till redan 1975 så det går bra. Sprit köper jag ej längre o rökat tog slut 1980. Lever man så då räcker pengarna länge! Du ser fattigdom in på knuten .Jag har varit i Kina 1976 och då mycket ute på landsbygden och där var de fattiga ! Så är dom än idag,det är bara städer och vissa regioner där man kan se ett annat samhälle. Lycka till!

    ReplyDelete
  2. Tack! Visst har jag en unik möjlighet att betrakta världen. Jag är oerhört medveten om det privilegium det innebär att få bo i ett land med så annorlunda villkor som Kambodja. Varje dag lär jag mig med stora ögon något nytt

    Jag tycker faktiskt begreppet "fattigpensionär" kan vara helt okej. Fattiga människor i Sverige är inte fattiga i den mening de är i Kambodja, som ju helt saknar pensionssystem. Fattigdom är i stället en fråga om möjligheter till liv med hopp om framtiden (även om man är gammal) och med möjlighet till personlig utveckling.

    Det jag inte gillar med begrepp som "fattigpensionär" är när de används av makthavare. Hur roligt är det att vara "fattigpensionär" och bli föremål för en politisk "åtgärd"?

    Jag ser inte mitt jobb som att hjälpa fattiga människor så mycket för att jag har kunskaper (makt?), utan det handlar om att med eftertänksamhet lyfta fram deras egen makt i en miljö där ingen någonsin frågar dem vad de tycker om sakernas tillstånd.

    Tack för en bra blogg - fortsätt skriv och gör Din röst hörd du också.

    ReplyDelete

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.