Saturday, September 5, 2009

Forum för Levande Historia har gjort Reklamfilm

Jag är ingen större vän av Forum för Levande Historia. Precis som många andra kritiker har jag svårt för att staten skall ha en myndighet som informerar om totalitära ideologier.

Och nu har det gjort reklamfilm inför en utställning om Kambodja. Den skall tydligen vara lite rolig och visar människor med röda fyrkantiga glasögon som väljer att undvika se vad som verkligen skedde i Kambodja. I filmen flimrar de svenskar förbi som tillsammans med Jan Myrdal gjorde en rundresa genom Demokratiska Kampuchea. En av dem Gunnar Bergström har blivit illa berörd och har skrivit om detta på Newsmill.
Och även Timbros chef skrivit till försvar för Jan Myrdal. De tycker inte heller en statlig myndighet skall håna någon för deras åsikter nu, eller i historien.

Gunnar Bergström har ju också tagit ångrat sin resa och gjort en väldigt intressant liten fotobok om hur han tänkte då och hur han tänker nu när han ser sina bilder från den tiden.
I sak tycker jag också faktiskt att Jan Myrdal, i all sin ideologiska arrogans, har en poäng när han säger ungefär "vi såg vad vi såg, och det kan ingen förneka". De ideologiska glasögonen gjorde det inte lättare att syna bluffen, men frågan är om de kunnat det ändå. Troligen hade de bara kommit hem lite förvirrade och sagt: "det var ett väldigt konstigt land." För att syna bluffen hade de troligen behövt ha helt andra "icke-kommunistiska" glasögon.

Att man sen har gjort reklamfilmen som en liten lustifikation är direkt obehagligt. Eftersom Forum för Levande Historia ursrpungligen skapades för att informera om Förintelsen, skulle det vara intressant att se om de accepterat en motsvarande film om små lustiga nazistsympatisörer i roliga glasögon ihopklippta med förintelseoffer? Jag är tveksam.

Problemet med Forum för Levande Historia är att de numera har i uppdrag att informera om totalitära ideologier.
Men ideologier lever inte i ett tomrum. De formas och formas om av historia, kulturer och sedvänjor. Röda Khmerernas ideologi var intimt knuten till kulturen och det nationella jaget. Röda Khmererna hade troligen bara kunnat uppstå i Kambodja. Deras framfart var också till stor del ett resultat av det kalla krigets gränslösa våld under första halvan av 70-talet. Ända fram till 1971 var Röda Khmererna nästan som en liten obetydlig sekt ute i djungeln.

Jag har ytterst svårt för den kommunistiska ideologin och retoriken. Men jag är inte dummare än att jag kan se att det är en stor skillnad mellan Kambodja och Kuba. Eller för den delen mellan Vietnam och Kambodja.
Jag kan också känna obehag inför det faktum att det är en total ideologi och massiva brott mot mänskliga rättigheter som troligtvis lagt grunden för Kinas och Vietnams ekonomiska framgångar idag. Deras radikala samhällsomvälvningar har lett till att nya grupper kommit till makten, fler människor fått utbildning, hälsovård samt grundläggande materiell trygghet. Det visar att kampen för mänskliga rättigheter och demokrati inte kan knytas ihop med marknadsekononomi och kapitalism. Mänskliga värden måste ha ett värde i sig själva för att minska regimers våld och förtryck mot sitt eget folk.

Men jag ser gärna att Forum för Levande Historia hellre berättar om folkmord i alla dess former. Om fokus ligger där snarare än på ideologin kan vi få en mycket mer konstruktiv debatt hur makt, förtryck och våld hänger ihop. Kanske kan vi då också få en diskussion kring Hiroshima och bombningarna av Hamburg under andra världskriget - de västliga demokratiernas mordorgier förtjänar ju att debatteras än mer än diktaturers brott i det förflutna.

Och jag klarar mig utan deras reklamfilmer.

1 comment:

  1. Intressant. Det är ju faktiskt ändå så att man med har rätt att ändra sig om omständigheterna ändrar sig och att man tar till sig information. Att man är ideologiskt blind är ju inget man direkt i efterhand kan peka finger år för det är vi ju alla lite till mans.

    ReplyDelete

Kommentera gärna. Ge gärna beröm - jag tror på att lyfta det positiva och konstruktiva. Var respektfull och resonera sakligt.

Jag bestämmer enväldigt vad som passar eftersom jag är ansvarig för innehållet.
Jag arbetar med demokrati och mänskliga rättigheter och vet att jag har full rätt att begränsa yttrandefriheten på min blogg.